|
早稲田大学
中島 達夫
教授
機関別共同研究
Discovery Saga
論文分野別Discovery Saga
研究テーマDiscovery Saga
協賛企業
共同研究先:Aalto University
Academic
共同研究数 1
Article
2013 1
Springer
Designing motivation using persuasive ambient mirrors
(First author)
説得力のあるアンビエントミラーを用いた動機付けの設計
Tatsuo Nakajima, Vili Lehdonvirta
Personal and Ubiquitous Computing
【抄録】
In this article, we describe four case studies of ubiquitous persuasive technologies that support behavior change through personalized feedback reflecting a user's current behavior or attitude. The first case study is Persuasive Art, reflecting the current status of a user's physical exercise in artistic images. The second system, Virtual Aquarium, reflects a user's toothbrushing behavior in a Virtual Aquarium. The third system, Mona Lisa Bookshelf, reflects the situation of a shared bookshelf on a Mona Lisa painting. The last case study is EcoIsland, reflecting cooperative efforts toward reducing CO
2
emissions as a set of virtual islands shared by a neighborhood. Drawing from the experience of designing and evaluating these systems, we present guidelines for the design of persuasive ambient mirrors: systems that use visual feedback to effect changes in users' everyday living patterns. In particular, we feature findings in choosing incentive systems, designing emotionally engaging feedback, timing feedback, and persuasive interaction design. Implications for current design efforts as well as for future research directions are discussed. © 2011 Springer-Verlag London Limited.
【抄録日本語訳】
本稿では、ユーザーの現在の行動や態度を反映したパーソナライズされたフィードバックにより、行動変容を支援するユビキタス説得技術の4つの事例を紹介する。最初の事例は、ユーザーの運動状況を芸術的な画像で表現したPersuasive Artである。2つ目のシステム「バーチャル水族館」は、ユーザーの歯磨き行動をバーチャル水族館に反映させるシステムです。3つ目のシステム「モナリザの本棚」は、モナリザの絵画の上に共有の本棚の状況を反映させるものである。最後の事例であるEcoIslandは、CO<sub>2</sub>排出量削減のための協力的な取り組みを、近隣で共有する仮想の島の集合体として反映させたものです。このようなシステムの設計と評価の経験から、視覚的なフィードバックによってユーザーの生活パターンを変化させる、説得力のあるアンビエントミラーの設計指針を提示します。特に、インセンティブシステムの選択、感情に訴えるフィードバックの設計、フィードバックのタイミング、説得力のあるインタラクションデザインについて知見を得た。現在のデザイン活動への示唆と、今後の研究の方向性について議論している。© 2011 Springer-Verlag London Limited.